Stappenplan
Als u zakelijk een monument heeft aangekocht, dan bezit u een uniek pand. Dat vraagt om een specifieke aanpak als u bijvoorbeeld gaat herbestemmen, restaureren of verduurzamen. Wij leggen u het financieringsproces uit met een stappenplan.
Stappenplan
Wij nemen u mee door het proces
Als (aankomend) ondernemer in een monument met plannen om te onderhouden, restaureren of verduurzamen wilt u weten hoe u dat financieel kunt aanpakken. Wij nemen u stapsgewijs mee door dat proces.
-
1. Ter voorbereiding
Als u zakelijk een monument heeft aangekocht, dan bezit u een uniek pand. Hoe gaat u alles financieel goed regelen?
-
2. Haalbaarheid financiering
Het is van belang dat uw plannen ook financieel haalbaar zijn. Anders besteedt u veel tijd en maakt u wellicht kosten voor niets. Wij leggen het u uit hoe het werkt.
-
3. Als de financiering loopt
Als de werkzaamheden zijn gestart kunt u tegen een aantal dingen aanlopen. Wij geven tips.
-
4. Als u klaar bent met de werkzaamheden
Na afronding van de werkzaamheden aan uw monument klaar zijn kunt u het restauratieproces afronden. Wij vertellen u welke stappen u nu neemt.
Vragen en contact
Veelgestelde vragen
Algemeen
-
Zodra u weet waarvoor u de architect precies wilt inschakelen, is het zaak om een geschikte ‘partner’ te vinden die hierin kan voorzien. Hoewel een dergelijke keuze vaak plaatsvindt op basis van ‘goed vertrouwen’ en ‘mond tot mond’-reclame, geven wij daarnaast een aantal tips.
- De SpecialistenWijzer van Monumenten.nl biedt u een overzicht met namen en adressen van architecten per provincie.
- U kunt ook zelf bij de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) een lijst van architecten in uw omgeving opvragen. Architecten aangesloten bij de BNA werken volgens bepaalde gedragsregels, hebben minimaal twee jaar ervaring en hebben een zogenaamde beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
- Bel de Monumentenwacht in uw provincie en vraag naar hun ervaringen met de door u geselecteerde architect.
- Raadpleeg de internetsite van de architect en/of vraag een brochure van de architect aan.
- Kies een architect die ervaring heeft met restaureren; niet alleen in verband met monumentale onderdelen en oude technieken die in het pand gebruikt zijn, maar bijvoorbeeld ook in verband met een goede afweging tussen comfortabel wonen en het behoud van monumentale elementen.
- Kijk waar het monument staat; als een architect uit de omgeving komt, kan hij u vaak gemakkelijker en sneller van dienst zijn. Hij kent immers de regionale werkwijzen en gewoonten van bijvoorbeeld de gemeente.
- Bepaal om wat voor soort opdracht het gaat (bijvoorbeeld woonhuis of bedrijfsruimte). Sluit het soort opdracht aan bij de ervaring van de architect?
- Vraag referentieprojecten van de architect op en ga er eventueel kijken.
- Kijk welke architect u als eigenaar aanspreekt: als u een oriënterend gesprek heeft met een architect, kijk dan of het ‘klikt’.
-
Het bespaart energie die anders zou gaan zitten in sloop, het aanvoeren van nieuwe bouwmaterialen en het optrekken van een nieuw gebouw. Het herbestemmen van een bestaand gebouw smeert bovendien de milieulast van de gebruikte materialen uit over een nog langere periode.
Alles over herbestemmen en duurzaamheid leest u op Herbestemming.nl.
-
U begint de herbestemming vaak vanuit de gebruiker van het pand. En dus de wensen en (huur)opbrengsten. Die bepalen namelijk voor een groot deel de potentiële opbrengst en daarmee hoeveel er gefinancierd kan worden. Wanneer de maximale (huur)opbrengsten niet kostendekkend zijn, spreken wij van een ‘onrendabele top’. Bij de herbestemming van (rijks)monumenten is er relatief vaak sprake van een onrendabele top. Zeker wanneer er sprake is van een ingrijpende restauratie. Dit komt mede omdat de kosten voor restauratie, onderhoud en herbestemmen door de beperkingen van een monumentenstatus vaak hoger zijn dan bij een regulier pand. Als er sprake is van een onrendabele top, dan kan bijvoorbeeld een subsidie, een (laagrentende) lening van het Restauratiefonds of een schenking een (gedeeltelijke) oplossing zijn.
Wij denken graag met u mee
Heeft u plannen of vragen en kunt u hulp gebruiken? Onze accountmanagers denken graag met u mee. Neem contact met ons op via 088 253 90 20.