Wat u moet weten als de financiering loopt
Als de werkzaamheden zijn gestart kunt u tegen een aantal dingen aanlopen. Wij geven tips.
Stap 3
Stap 3
De (restauratie)werkzaamheden kunnen nu van start gaan! Zodra uw Bouwrekening geopend is, kunt u gaan declareren en worden de gelden door ons uitbetaald. Dit werkt als volgt:
- Het Restauratiefonds ontvangt een getekend exemplaar van de hypotheekakte. Op basis hiervan wordt uw Bouwrekening geopend.
- U ontvangt ter bevestiging een brief met informatie over uw Bouwrekening, uw lening(en) en de wijze waarop uw kunt declareren.
- Uw lening gaat in op de datum die in de offerte is genoemd. Ook hierover ontvangt u ter bevestiging een brief.
- Bij een Regionale Restauratiefonds-hypotheek is in veel gevallen het gereedmelden van de werkzaamheden verplicht. Als dit voor u van toepassing is, ontvangt u tijdig een gereedmeldingsformulier van uw gemeente of provincie.
Handig om te weten en niet te vergeten:
- Check uw verzekeringen
- Declaraties indienen (dit is hoe het werkt)
Voor de meeste van onze financieringen geldt dat u digitaal kunt declareren via Mijn.Restauratiefonds.nl. Als dit niet mogelijk is, dan ontvangt u van ons declaratieformulieren per post. Op de achterzijde van de formulieren leest u hoe u deze kunt gebruiken. Het Restauratiefonds zorg voor de betaling van de facturen. - Uitbetalen
Het Restauratiefonds streeft er naar om ontvangen declaraties binnen vijf werkdagen te betalen. In principe wordt er rechtstreeks aan de facturerende partij uitbetaald, mits er saldo beschikbaar is op de Bouwrekening. U ontvangt na iedere uitbetaling van ons een betaalbericht. De ontvangen declaratieformulieren en de facturen slaan wij digitaal op. Wij sturen de facturen niet terug. Bewaar originele facturen goed voor uw eigen administratie en stuur ons alleen een kopie van de factuur. Wij willen u er op wijzen dat de Belastingdienst deze originele facturen later nog bij u kan opvragen. Via Mijn.Restauratiefonds.nl ziet u aan de status van de ingediende declaratie of deze is uitbetaald.
-
Vaststelling na afloop
Op het moment dat u de offerte voor de financiering ontvangt, is de hoogte van de lening van voorlopige aard. Pas wanneer bekend is of u daadwerkelijk de begrote kosten hebt gemaakt, stellen wij de hoofdsom van de lening definitief vast. - Meer werk dan gepland of andere onvoorziene omstandigheden?
Het kan gebeuren dat de werkzaamheden niet zijn afgerond voor de beoogde einddatum van de Bouwrekening. Bijvoorbeeld doordat er tussentijds onverhoopt een andere aannemer moest worden gevonden, de restauratie is vertraagd of doordat uw situatie is veranderd.Als de werkzaamheden nog niet zijn afgerond, dan kunt u de Bouwrekening eenmalig verlengen. De Bouwrekening wordt dan verlengd zonder rentevergoeding. Dit heeft effect op de hoogte van uw te betalen maandbedrag. Heeft u nog geen gebruik gemaakt van deze éénmalige verlenging? Dan kunt u uitstel aanvragen. U zult tijdig voor de einddatum van de Bouwrekening een brief ontvangen over de einddatum van de Bouwrekening en uitleg over de mogelijkheid om te verlengen. Neem bij vragen contact met ons op.
Vragen en contact
Veelgestelde vragen
Algemeen
Een verzekering moet goed passen bij de monumentale status van uw pand. Voor het verzekeren van panden met historische waarde is expertise vereist. Neem contact op met uw eigen verzekeraar, of met Donatus. Donatus heeft als verzekeraar bijna 170 jaar ervaring met religieus en monumentaal erfgoed.
Wij denken graag met u mee
Heeft u plannen of vragen en kunt u hulp gebruiken? Onze accountmanagers denken graag met u mee. Neem contact met ons op via 088 253 90 20.