Cultureel centrum en vergaderplek De Utrecht
Verscholen in een straat met meerdere rijksmonumenten staat De Utrecht. Of, zoals de huidige eigenaar het nu noemt, ‘De U’.
Verscholen in een straat met meerdere rijksmonumenten staat De Utrecht. Of, zoals de huidige eigenaar het nu noemt, ‘De U’. De Utrecht is in 1904 aan de Tweebaksmarkt in Leeuwarden gebouwd als kantoor voor levensverzekeringsmaatschappij Utrecht, de voorloper van ASR. Ruim een eeuw later besluit Tjeerd van der Hoek het gebouw te kopen, restaureren en verduurzamen, zodat het nogmaals honderd jaar mee kan voor de stad.
Van der Hoek komt uit de accountancy en is investeerder van beroep. ‘Normaal gesproken doe ik beleggingen waarop financieel rendement wordt behaald. Maar dit, dit is geen commerciële investering. De U is vooral een monument dat ik wil bewaren voor de stad. Mijn vrouw Astrid en ik zijn beiden in Leeuwarden geboren en houden van kunst en mooie gebouwen. Dit Jugendstil-monument verdient het om in het zonnetje gezet te worden’, vertelt hij.
Het rijksmonument werd de afgelopen jaren met veel aandacht gerestaureerd, onder leiding van kunstenares Ra van der Hoek, de zus van de eigenaar. Op 21 mei 2021 is het heropend. Het is nu beschikbaar voor exposities, besloten diners en vergaderingen.
Een bijzonder detail is de aanbouw, in de vorm van een diamant. In geen enkel opzicht is geprobeerd om de toevoeging aan te laten sluiten bij de Jugendstil van het monument. Het dak van ‘de diamant’ is voorzien van keramische daktegels uit de fabriek van Tichelaar in Makkum.
‘Eén ding hebben de beide delen met elkaar gemeen: er is bijzonder veel passie, tijd en vakmanschap in gestoken’, zegt Grietje Hofstede, accountmanager bij Nationaal Restauratiefonds. ‘De diamantvorm en de bijzondere daktegels maken de aanbouw uniek. Kosten nog moeite zijn gespaard.’
Duurzaamheid
Om in het monument een behaaglijk binnenklimaat te krijgen, zonder in het oog springende toevoegingen, koos de eigenaar voor een luchtwarmtesysteem dat werkt met overdruk. ‘Niet de goedkoopste oplossing, maar met het oog op de toekomst wel een slim idee’, zegt Van der Hoek. ‘Je ziet er niks van, het werkt niet op gas maar op elektriciteit en het binnenklimaat is goed. We hebben het gebouw luchtdicht gemaakt, met onder meer isolatie die is verstopt onder de dakpannen. Luchtwarmtepompen sturen middels overdruk warme lucht gelijkmatig door het gebouw.’
Financiering
De investering die gepaard ging met de verduurzaming, is gedekt met de Duurzame Monumenten-Lening. ‘Ik ben het Restauratiefonds dankbaar voor de financiering. Een reguliere bank begint hier niet aan. Die kijkt wat het pand opbrengt als het klaar is of naar het verdienmodel dat erachter zit’, zegt Van der Hoek. ‘Het Restauratiefonds vindt het van belang om monumenten te verduurzamen’, bevestigt Grietje Hofstede, accountmanager bij het Nationaal Restauratiefonds. ‘Daarom hebben we daar specifieke leningen voor, met een lage rente. Een duurzaam monument is betaalbaar qua energielasten en zodoende klaar voor de toekomst. Dat houdt een monument dat net als dit al meer dan een eeuw oud is, springlevend.’
Voor de restauratie verstrekte het Restauratiefonds de Restauratiefonds-hypotheek en daarnaast nog de Duurzame Monumenten-Lening en een Monumenten-hypotheek. De rest financierde de eigenaar met eigen middelen. ‘Dankzij de laagrentende leningen van het Restauratiefonds kan ik een deel van ‘mijn kruit’ drooghouden om het later ergens anders in te investeren. Er staat alweer een nieuw project op stapel. Eveneens een monument in Leeuwarden. En ook voor de financiering daarvan ben ik naar het Restauratiefonds gegaan.’
Transparantie en automatisering
De eigenaar is enthousiast over de samenwerking. ‘De aanvraagprocedure bij het Restauratiefonds is helemaal geautomatiseerd. Erg handig en efficiënt. En alle informatie, ook over de leningen, staat online in een afgeschermde omgeving keurig op een rij. Denk aan de gedane betalingen en de nog openstaande bedragen. Ik heb al met veel financiers te maken gehad en ik kan zeggen, voor zakelijk onroerend is deze mate van transparantie en automatisering echt bijzonder.’
Wij denken graag met u mee
Heeft u plannen of vragen en kunt u hulp gebruiken? Onze accountmanagers denken graag met u mee. Neem contact met ons op via 088 253 90 20.